STEM - освіта на уроках курсу "Пізнаємо природу"
1. Змішування кольорів
При
змішуванні різних кольорів відбувається мимовільний процес змішування речовин
внаслідок теплового руху.
Що знадобиться?
·
вода;
·
ємності
(наприклад, одноразові пластикові стакани);
·
акварельні
фарби;
·
шприц,
піпетка або ложечка.
Техніка виконання
У три ємності ви наливаєте рівну кількість води й
фарбуєте воду пензликом в три базових кольори — жовтий, синій і червоний. Простим
змішанням кольорів в порожніх стаканчиках ви з дитиною можете отримати:
помаранчевий
(жовтий + червоний);
зелений
(синій + жовтий);
фіолетовий
(синій + червоний);
також
можна розбавляти кольору водою або білою фарбою і спостерігати за зміною
яскравості.
2.
Кольори, що втікають
Цей
досвід, як і попередній показує, як працює дифузія.
Що знадобиться?
·
Вода;
·
акварельні
або інші водорозчинні фарби;
·
ємності;
·
бинт
або вологі серветки.
Реалізація експерименту
У трьох склянках ви розводите різні кольори, наприклад,
як в попередньому експерименті жовтий, синій і червоний. Але можна
використовувати інші кольори та послідовності. Потім в інші три склянки
наливаєте чисту воду і розміщуєте їх по черзі колом або в пряму лінію.
Після цього потрібно вкласти попарно шматочки бинта або
вологу серветку в кожну склянку з фарбою і стакан з водою попарно. Якщо
залишити цю конструкцію на кілька годин, ви зможете спостерігати, як вода в
стаканчиках з чистою водою забарвиться кольором, який є сумішшю двох поруч
розташованих кольорів. Це також ефект дифузії.
3. Дослід з кольоровими цукерками
Потрібно
·
Одноразова
тарілка
·
Цукерки
різнокольорові
·
Вода
Реалізація експерименту
По
краю тарілки розставляємо цукерки різних кольорів. В центр наливаємо води.
Чекаємо.
Тема «Повітря» Ознайомлюємо з властивостями повітря
1. В
існування повітря можна переконатись за допомогою досліду
Потрібно:
·
Поліетиленовий
пакет
Реалізація
експерименту
Продемонструвати
порожню відкриту банку, поліетиленовий пакет.
Чи є
в цих предметах повітря? Згорніть щільно складений поліетиленовий мішечок з
боку отвору в трубочку рухати від себе. Що сталося?
(Повітря,
яке було в мішечку, ми поступово зібрали до купи, про що свідчить повітряна
«подушечка», що утворилася в результаті наших дій).
Діти
роблять висновок, що повітря прозоре, воно є в банці, в пакеті, в інших
предметах, які стоять на столах, воно нас оточує.
2. Повітря всередині нас.
Реалізація
досліду:
Запропонуйте
малятам подути в соломинку або тоненьку трубочку, один кінець якої занурений у
склянку з водою. З’явилися бульбашки. Що це? Повітря. Звідки взялося? З наших
легень, ми вдихнули його.
Отже
припущення підтвердилося: повітря є всередині нас.
3. Повітря міститься в різних предметах
Мета: Довести, що повітря знаходиться не тільки навколо нас, але і в різних предметах.
Обладнання:
Склянки з водою в кількості, що відповідає числу дітей.
Скляна каструля з водою.
Губка, шматочки цегли, грудки сухої землі, цукор-рафінад.
Хід експерименту: Цікаво, чи є повітря в різних предметах?
Пропонуємо дітям розглянути губку. У ній є отвори. Можна здогадатися, що в них
повітря. Перевіримо це, опустивши губку в воду і злегка натиснувши на неї. У
воді з'являються бульбашки. Це - повітря. Розглянемо цегла, землю, цукор. Чи є
в них повітря? Опускаємо черзі ці предмети в воду. Через деякий час у воді
з'являються бульбашки. Це повітря виходить з предметів, його витіснила вода.
Висновок: Повітря знаходиться не тільки в невидимому
стані навколо нас, але і в різних предметах.
4. Вплив
температури на гази
В даному досвіді ми побачимо як перепади температури
впливають на гази. А також, як повітря, що оточує нас, нас може розширюватися і
звужуватися при впливі різних температур. Вода в такому випадку буде виступати
в ролі нагрівача та охолоджувача повітря.
Що знадобиться?
·
Дві
порожніх ємності;
·
вода
кімнатна і гаряча;
·
лід;
·
кип'яток;
·
пластикова
пляшка 0,5 л;
·
Повітряна
кулька.
Реалізація експерименту
На шийку пляшки потрібно надіти надувну кульку, заповнити
водою кімнатної температури першу ємність і кинути в неї кілька шматочків
льоду, а в другу налити гарячої води.
Після цього потрібно опустити пляшку в ємність з гарячою
водою, що викличе надування кульки внаслідок розширення повітря всередині
пляшки. Потім пляшку треба помістити в холодну воду з льодом і кулька здується.
Висновок: при нагріванні повітря розширюється, при охолодженні – стискається. Обсяг повітря залежить від температури. При нагріванні (збільшенні температури) об'єм повітря збільшується. При охолодженні (зменшенні температури) об'єм повітря зменшується.
5. Чи
має масу повітря
Пропонуємо дітям зважити на терезах з двома чашами дві однакові гумові кульки. Зважування
показало, що їх вага однакова. Тепер одна кулька наповнюється повітрям і вдруге
зважуються обидві кульки. (Чаша, на якій кулька з повітрям, опускається вниз,
отже ця кулька важча). Тож припущення не підтвердилося — повітря має вагу.
6. Чи
стискається повітря
Мета:
показати, що повітря при стисканні займає менше місця, а стиснене повітря має
силу.
Потрібно
: шприци, ємність з водою, карта-схема.
Діти
розглядають шприц, з'ясовують його пристрій (циліндр, поршень). Дорослий
демонструє дії з ним: переміщує поршень вгору і вниз без води. Пробує віджати
поршень, коли отвір закритий пальцем, набирає воду в поршень, коли він вгорі і
внизу. Діти повторюють дії
Результат:
віджати поршень дуже важко, коли отвір закритий. Якщо поршень піднятий, воду
набрати неможливо.
Висновок: повітря при стисканні займає менше місця,
стиснене повітря володіє силою, яка може рухати предмети.
7. Повітря допомагає рибам плавати.
Мета: Розповісти, як плавальний міхур, заповнений повітрям, допомагає рибам плавати.
Обладнання:
1. Пляшка газованої води.
2. Стакан.
3. Кілька невеликих виноградин.
4. Ілюстрації риб.
Хід роботи: Наллємо в стакан газовану воду. Чому вона так називається? У ній багато
маленьких повітряних бульбашок. Повітря - газоподібна речовина, тому вода -
газована. Бульбашки повітря швидко піднімаються вгору, вони легше води. Кинемо
у воду виноградинку. Вона трохи важче води і опуститься на дно. Але на неї
відразу почнуть сідати бульбашки, схожі на маленькі повітряні кульки. Незабаром
їх стане так багато, що виноградинка спливе. На поверхні води бульбашки
луснуть, і повітря полетить. Обважніла виноградинка знову опуститься на дно.
Тут вона знову покриється пухирцями повітря і знову спливе. Так буде тривати
кілька разів, поки повітря з води не "видихається". За таким же
принципом плавають риби за допомогою плавального міхура.
4.
Експеримент з червоною капустою
У хімічних лабораторіях існують спеціальні речовини — індикатори, які дозволяють визначати кислої, або лужної є середовище. Виявляється найпростіший індикатор можна купити в овочевому магазині.
Обладнання:
Вода;
сік
з червоної капусти;
харчова
сода;
цукор;
оцет;
вичавлений
сік одного лимона;
5
прозорих стаканчиків;
чайна
і столова ложки;
піпетка
(не обов'язково);
5
дерев'яних паличок або олівець.
Реалізація
експерименту
Для
підготовки вичавити сік з четвертинки капусти. Для цього її можна просто збити
в блендері та злити отриману рідину в ємність.
Потім
самі або з дитиною заповніть 5 стаканчиків 20-30 мл води та послідовно додайте
реагенти в кожен з них:
½
чайної ложки соди;
1-ну
чайну ложку цукру;
не
додавайте нічого;
1
столову ложку оцту;
видавити
лимон;
Перемішайте
та доведіть рівень рідини у всіх стаканчиках до однакового рівня.
Тепер
приступимо до визначення pH середовища. Цей процес можна повністю доручити
дитині. У кожен стаканчик потрібно піпеткою або чайною ложечкою внести
приблизно однакову кількість капустяного соку і перемішати дерев'яною паличкою
або олівцем (потрібно мити) і ви помітите, як він реагує на лужне (сода),
нейтральне (чиста вода, цукор) і кисле (лимон, оцет ) середовища.
5.
Як працюють гази
Що
знадобиться?
Вода;
пластилін;
кілька
сірників;
стакан
або невелика банка;
ємність
для води з невисокими бортами.
Реалізація
експерименту
Додайте
шматочок пластиліну по центру ємності для води.
Налийте
в неї 1-2 см води;
У
пластилін встроміть кілька сірників і підпаліть їх;
Швидко
накрийте сірники та пластилін склянкою або банкою.
Ви
зможете спостерігати як одночасно з горінням сірників в банку втягується вода з
тарілки на місце згорілого кисню.
7. Лава в пляшці
Що
знадобиться?
Соняшникова
олія;
вода;
скляна
банка або пляшка;
акварельні
фарби;
розчинна
таблетка (аспірин, шипучі вітаміни та ін.) або оцет і харчова сода.
Реалізація
експерименту
Заповніть
чисту, прозору ємність соняшниковою олією.
Долийте
зверху води.
Додайте
пензликом у воду трохи акварелі.
Киньте в ємність шипучі таблетки або по черзі додайте соду й оцет.
Досвід №2. Солона вода щільніша за прісну, вона виштовхує предмети.
Мета: Довести, що солона вода щільніша за прісну, вона виштовхує предмети, які тонуть в прісній воді (прісна вода - вода без солі).
Обладнання:
1. 2 півлітрові банки з чистою водою і 1 порожній літрова банки.
2. 3 сирих яйця.
3.
Куховарська сіль, ложка для розмішування.
Хід роботи: Покажемо дітям півлітрову банку з чистою (прісної) водою. Запитаємо дітей, що
трапиться з яйцем, якщо його опустити в воду? Всі діти скажуть, що воно потоне,
бо важке. Акуратно опустимо сире яйце в воду. Воно дійсно потоне, все мали
рацію. Візьмемо другу півлітрову банку і додамо туди 2-3 столові ложки кухонної
солі. Опустимо у солону воду друге сире яйце. Воно буде плавати.
Солона вода щільніша за прісну, тому яйце не потонуло, вода його виштовхує.
Саме тому в солоній морській воді легше плавати, ніж в прісній воді річки. А
тепер покладемо яйце на дно літрової банки. Поступово підливаючи воду з обох
маленьких банок, можна отримати такий розчин, в якому яйце не буде ні спливати,
ні тонути. Воно буде триматися, як підвішений, в середині розчину. Підливаючи
солоної води, ви досягнете того, що яйце буде спливати. Підливаючи прісну воду
- того, що яйце буде тонути. Зовні солона і прісна вода не відрізняється один
від одного, і це буде виглядати дивно.
Висновок:
Солона вода щільніша за прісну, вона виштовхує предмети, які тонуть в прісній
воді. Саме тому в солоній морській воді легше плавати, ніж в прісній воді
річки. Сіль підвищує щільність води. Чим більше солі у воді, тим складніше в
ній потонути. У знаменитому Мертвому морі вода настільки солона, що людина без
будь-яких зусиль може лежати на її поверхні, не боячись потонути.
Немає коментарів:
Дописати коментар